onsdag 18 februari 2015

Vardagsmat - Tisdag

Vi fortsätter på temat vardagsmat och hur man lätt kommer in i en rutin på att laga samma mat om och om igen. Så den här veckan tänker jag laga typiska svenska middagar, men nästa vecka har jag som mål att laga middagar som jag vanligtvis inte lagar speciellt ofta eller rent uitav aldrig lagar.

Igår var det tisdag och hemma hos oss serverades det ugnstekt falukorv med potatismos. Galet gott! 

När jag gör ugnstekt falukorv så fyller jag den alltid med äppleskivor och lök (hade dock bara lök hemma den här gången), men man kan givetvis utesluta detta om man vill, eller byta ut mot den fyllning som man gillar bäst. Här är några tips på vad man kan fylla falukorven med:
  • Äpple
  • Lök
  • Tomat
  • Päron
  • Vitlök
  • Plommon (bör vara något omogna)
  • Paprika
  • Pesto
Efter att jag har lagt dit fyllningen så brukar jag ringla över senap och ketchup eller eventuellt chilisås och samtidigt krydda med salt och peppar. Man kan även tillsätta olika örter som basilika, timjan eller vilka örter man nu tycker bäst om. Och därefter så lägger jag på den ost som finns i kylskåpet och den här gången blev det Guoda. 


 

Sen får falukorven stekas i ugnen på 175 grader i cirka 20-30 minuter. Till korven så har jag alltid potatismos. Och här kommer några tips på hur man gör ett riktigt gott mos:

  1. Välj alltid en mjölig potatissort. Jag brukar använda King Edward.
  2. Skär potatisarna i lika stora bitar för en jämnare tillagning.
  3. Vispa potatismoset för att få extra fluffigt mos.
  4. Använd riktigt smör och gärna lite vispgrädde för extra god smak.
  5. Värm alltid grädden (eller mjölken) tillsammans med smöret för att inte moset ska bli kallt när du vispar det. Moset blir dessutom mer som klister om man häller i kall mjölk eller grädde.
  6. Krydda väl med salt och nymalen vitpeppar. Vill man så kan man smaksätta moset med vilka kryddor eller örter man vill beroende vad man man ska servera moset med:
  • Citron
  • Muskot
  • Dill
  • Persilja
  • Basilika
  • Timjan
  • Bacon
  • Parmesanost
  • Rosmarin
 Det blev inte precis den snyggaste uppläggningen, men galet gott blev det i alla fall.

Inga kommentarer: