tisdag 3 februari 2015

Nostalgitripp

Igår var min första dag på nya jobbet som ledare på Aktiv Ungdoms Minikocken, där jag lär barn och ungdomar att laga god, enkel och ekonomisk mat.

Det blev en kväll i sann nostalgianda. För det första så hölls matlagningskursen i min gamla hemkunskapssal på Ljungenskolan i Höllviken och för det andra så insåg jag att det nu är 16 år sedan som jag själv gick på Aktiv Ungdoms Minikocken i hopp om att en dag bli en världsberömd stjärnkock. Jag har inte riktigt nått enda dit än, men vem vet vad som händer i framtiden.

Terminens första matlagningskurs bjöd på 10 glada ungdomar som var hungriga på att få lära sig något nytt och på att få smaka de utsökta amerikanska pannkakorna med blåbär som det skulle få tillaga under kvällen.

Alla gav 100% och resultaten blev helt olika, men ändå lika perfekta.

Det blev en lyckad kurskväll med andra ord.

 


Receptet på pannkakorna hittar ni här nedanför:

Amerikanska pannkakor med blåbär
 
8 stycken
 
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 msk strösocker
2 tsk vaniljsocker
Skal av 1 citron
2 msk smält smör
2 1/2 dl mjölk 3%
1 ägg
1 dl blåbär
Smör till gräddning
Florsocker, vaniljglass, sirap eller vispgrädde till servering.
 
Gör så här:
 
1. Blanda vetemjöl, bakpulver, salt, strösocker, vaniljsocker och rivet citronskal i en bunke.
2. Smält smöret, vispa sedan ihop smöret med mjölk och ägg och rör ner det i bunken med de torra ingredienserna.
3.Tillsätt blåbären och vänd ner dem försiktigt i smeten.
4. Grädda pannkakorna gyllene i smör i en medelvarm stekpanna.
5. Servera pannkakorna varma med florsocker, vaniljglass, sirap eller vispgrädde.
 
Smaklig måltid!
 
 

Inga kommentarer: