torsdag 26 februari 2015

Lillördagsmiddag

Igår funderade jag hela dagen på vad vi skulle ha till middag. Jag var inte jättepigg på att laga något avancerat eftersom jag slutade klockan 16, skulle hämta sonen på dagis klockan 16.30 och sen var vi tvungna att åka och handla, så jag visste att vi skulle vara hemma tidigast 17.15.

Jag behövde något som gick hyfsat snabbt att laga och som dessutom är väldigt gott. Så till slut kom jag på något som vi inte ätit på väldigt länge: Kallrökt lax med dillstuvad potatis och citron.


Lax är så fantastiskt gott och den går att variera på så många olika sätt, men ibland är det de klassiska rätterna som är de bästa. När jag var gravid var jag besatt av lax. Jag åt lax 7 dagar i veckan och hade jag möjlighet till det så åt jag lax till frukost, lunch och middag.

Just kallrökt lax med dillstuvad potatis får mig att tänka på våren, Valborgsmässoafton, för att vara mer exakt. Vi har som tradition i vår familj att alltid äta den här rätten på Valborg, och det har säkert många andra också. Ibland har vi varmrökt lax till, ibland gravad lax och ibland kallrökt. Självklart kan man ha stekt eller pocherad lax till också om man vill. Men jag själv föredrar varmrökt eller kallrökt. Till detta  brukar jag servera grön sparris, för det finns ju ingenting som skriker vårkänslor mer än vad spröd, grön sparris gör. Ibland har jag även gravlaxsås till.


Vill ni testa att göra dillstuvad potatis så kommer receptet här:

Dillstuvad potatis

4 personer

12  fasta potatisar  
2-3 msk smör
2 msk mjöl
ca 5 dl mjölk (kan hända att det behövs lite mer ibland)
citronsaft
salt och vitpeppar 

Gör så här:

1. Skala och skär potatisen i kvartar. Koka i lättsaltat vatten tills de är genomkokta, ca 7-10 minuter.
2. Smält smöret i en mindre kastrull och pudra över mjölet. Rör ut mjölet tills det inte finns några klumpar och tillsätt sedan mjölken. Rör runt ordentligt och låt koka upp. Rör om då och då så att det inte bränner.
3. När bechamelsåsen blivit lagom tjock så är det dags att salta och peppra efter smak. Därefter droppar man i lite citronsaft. 
4. Hacka dillen och rör ner den i såsen (tillsätter man dillen för tidigt så blir den grå och tråkig).
5. Häll såsen över den färdigkokta och avrunna potatisen och blanda väl.

Receptet på såsen kan användas till flera olika rätter. Det går att byta ut dillen mot vilken ört man vill. Utesluter man citronen och dillen och väljer att tillsätta en god lagrad ost så blir det en perfekt pastasås eller varför inte ha den i lasagnen.

Det var dagens middagstips, hoppas det smakar.

Inga kommentarer: