tisdag 17 februari 2015

Vardagsmat - Måndag

Jag tror nog att vi alla nån gång har kommit in i ett mönster där vi känner att vi alltid lagar samma mat till middag om och om och om igen. Så den här veckan tänkte jag ta upp de vanligaste rätterna som jag brukar laga till middag hemma hos mig och sen kommer jag att i nästa vecka försöka bryta det här mönstret lite genom att laga något som jag ALDRIG eller nästan aldrig lagar. Och förhoppningsvis kommer vi alla att bli inspirerade till att bryta vårt middagsmönster och testa lite nya rätter.

Igår, måndag, åt vi, och säkert flera andra, spagetti och köttfärssås till middag. När jag gör köttfärssås så försöker jag alltid blanda i en massa grönsaker, så som morötter, svamp, bönor, majs och paprika, just för att försöka få sonen till att äta grönsaker som han vanligt vis inte skulle äta (han älskar dock de flesta grönsaker) och dels för att göra den lite matigare så att man inte behöver äta så mycket spagetti till, utan man kan även ha den som en köttfärsgryta med en god sallad till bara om man vill.
Den här gången valde jag att göra min köttfärssås med lök (använder jag alltid), morötter, vita bönor i tomatsås, vitlök (mycket) och krossade tomater istället för passerade eftersom att det är gott med lite bitar. Sen brukar jag alltid ha i lite kalvfond i min köttfärssås eftersom att det ger en god köttsmak. Och när jag använder färdig fond så använder jag BONGs fonder.



BONG Touch of Taste Fonder



Oavsett om vi äter spagetti och köttfärssås ganska ofta så måste jag ändå säga att det blev väldigt gott och hela familjen åt med god aptit.


Inga kommentarer: