måndag 2 mars 2015

Tapas på en söndag

Igår vad det söndag och jag var så sjuk sugen på tapas. Det är nog bland det godaste jag vet. I alla fall så som jag gör det. Tapas kan ju vara i stort sett vad som helst och man kan välja det som man själv tycker bäst om. Och vi brukar ha olika saker varje gång.


Igår hade vi Parma Crudo, Salami Milano, Cabanossi, brie, Crème Bonjour vitlök, ananas- och mangomarmelad, räkor, aioli, surdegsbaguette och fullkornskex och massa frukt. Och eftersom att jag inte dricker vin så fick det bli alkoholfri cider till. 


Men vid andra tillfällen, speciellt på sommaren så brukar jag gör goda sallader med fetaost till och ibland har vi oliver, soltorkade tomater, inlagda vitlökar, kronärtskockor och fyllda feferoni. Man kan ta precis vad man vill när man ska ha tapas. Det behöver inte vara spanskt eller italienskt (antipasti), utan man kan göra enbart svensk tapas, eller varför inte turkisk meze, thailändskt eller franskt. Välj det du gillar bäst. Dock så tycker jag att det alltid bör finnas färska frukter och grönsaker till.


  

Salladerna som ni ser här ovan passar utmärkt till tapas, men även som tillbehör till en utsökt, grillad köttbit eller fisk eller att bara äta som de är.

Sallad nr1 - Vattenmelon och jordgubbssallad med fetaost och basilikaolja.

Sallad nr2 - Olivsallad med skivad rödlök, strimlade sockerärter, fetaost, soltorkadetomater och inlagda vitlöksklyftor. Om man vill kan man tillsätta ljummen stekt potatis och du får en underbart god potatissallad.

Sallad nr3 - Vattenmelon och avokadosallad med skivad gurka, fetaost, tunt skivad röd chili, bladpersilja, olivolja och nymald svartpeppar.

Buen provecho!

Inga kommentarer: